Dovolím si popsat v pár bodech to, o čem jste - jak by řekl Alfík - tlachali (užitečně).
Stav při kontrolách po 1.1.2016 je asi takovýto:
1. Porovnání s původním stavem
Do porovnání s původním stavem se může pustit jen někdo, kdo to zná. Asi většina techniků pamatuje kývačku nebo JAWA 634, takže pozná, že je tam něco jinak, než v sérii. U našich strojů by to ale musel být opravdový fanda značky/typu, aby poznal např. jiný zdvih tlumičů pérování, jinak umístěné nebo jiné osvětlení. Původní stav nikde není zdokumentovaný, pominu-li např. databázi základních technických popisů, která obsahuje pouze data, ne fotky.
2. Homologované komponenty
Zase – zaměří se na to, co může jednoznačně poznat, tj. homologaci „e“ nebo „E“ na tlumičích výfuku, homologaci na všech světlech a odrazkách, homologaci na zrcátkách… Do dalších věcí se pouštět nikdo nebude, myslím si.
Pozn.: Byl jsem na
STK dvakrát v době, kdy mi díky uříznutému zadnímu blatníku předchozím majitelem chyběla zadní odrazka – nikdo si toho nevšiml.
3. Přestavba v zákoně
Ano, zákon č. 56/2001Sb. v posledním znění obsahuje ustanovení o přestavbě. Přestavět jde motocykl hromadně jako typ (řeší např. firma zaměřující se na snížení výkonu kvůli „malému“ ŘP), případně individuálně (řeší se přes odbor dopravy příslušného místního úřadu, který předepíše podmínky přestavby) . Za přestavbu se považuje to, jak je to v § 73 zákona (někam pověsím dodatečně).
Pokud by byla na motocyklu provedena povolená přestavba, musí o tom být zápis ve velkém TP.
4. Katalog k porovnání
To je možná hudba budoucnosti. Zatím nic takového neexistuje ani pro policii, ani pro
STK. Něco podobného už pár let funguje ve vyspělé Evropě, tj. na západ od našich hranic. Tam mají technici
STK opravdu k dispozici např. databázi nejčastějších závad na značce/typu vozidla, alternativní rozměry pneumatik, schválené doplňky (výbavu), spoustu fotek, technických údajů. U nás je to bída. Ale technici
STK to můžou řešit v případě nejasností např. rychlým telefonickým dotazem u zástupce výrobce, hlavně teď, po 1.1.2016…
Co je novinkou, je nedávno vydaná publikace od CSPSD – viz
http://www.cspsd.cz/166-nove-publikace, kterou můžou používat pracovníci provádějící silniční kontroly.
Pozn.: Ještě jsem jí nečetl, ale brzy budu..
5. Foto
To, že se dneska na
STK fotí, je hlavně proto, aby se ověřila přítomnost vozidla na lince
STK v danou dobu. Díky tomu může ministerstvo dopravy kontrolovat nejen to, že tam auto opravdu bylo (fotí se i VIN, štítek...), ale i provedení vozidla. Proto od 1.1.2016, kdy tahle povinnost začala, se začala vyhazovat auta s neschválenými rámy, koncovkami výfuku, černými fóliemi všude, nepovolenými světly (kamión – např. 8 párů dálkových světel), silnou korozí karosérie, nečitelným VIN apod.
Že by ale někdo z fotky motocyklu z linky
STK dokázal porovnat, že blikače v době nehody nebo silniční kontroly neodpovídají blikačům v době průjezdu linkou
STK, si nemyslím, navíc tyhle fotky jsou jen na serveru MD ČR, nejsou k dispozici policii při silniční kontrole.
6. Světlo XL600R
STK zkontroluje upevnění, umístění, počet, barvu, homologaci, viditelnost, příp. stav (korozi paraboly apod. ). Už málokdo se ale pustí do diskuse, jestli tohle světlo na typ motocyklu patří – těžko může bez podkladů říct, jestli někdo někdy (např. i v cizině) na to neměl třeba národní (německé) schválení TÜVu.
7. Databáze
Jak říkám, zatím je toho minimálně. Někdy technici můžou využívat stránky MD ČR, kde jsou pověšena různě užitečná stanoviska výrobců nebo jejich zástupců – viz
http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/ ... yrobcu.htmVolně přístupné, tedy i pro nás, jsou i tzv. Instrukce pro
STK – viz
http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/ ... ro+STK.htm 8. Hlídka policie, databáze na silnici
Asi už jsem všechno popsal nahoře…Zatím nic, kromě nové publikace a kromě základních údajů, které jsou v registru vozidel.
Pozn.: Můžete s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat..